|
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
|
Az oldal tartalma
|
|
|
|
|
|
A Karancs–Medves Tájvédelmi Körzet
A Karancs és a Medves párját ritkító vulkáni eredetű hegyei nagyjából egyszerre,
a tizennégy-tizenhatmillió évvel ezelőtt alakultak ki.
Forrás: http://www.foek.hu/zsibongo/termve/tk/karancs.htm Független Ökológiai Központ Alapítvány http://www.foek.hu
Térképrészlet A Pallas Nagy Lexikonából
A Karancs-Medves tájegységet a délről észak fele haladó Salgótarján-Fülek vasútvonal és országút osztja a Karancs, valamint a Medves kistájakra. A nyugati oldalon a Karancs-hegy, keleten pedig a Salgó várhegye képez természetes kapubejáratot a Felvidék felé.
Természeti környezet, természetvédelem
A hegység az Északi-középhegységen belül a Karancs-Medves kistáj része. Geológiai származását tekintve a Karancs és a Medves - földrajzi közelségük ellenére - szerkezeti felépítésében és keletkezési idejében jelentősen különbözik. A "Palóc Olimposz"-nak is nevezett Karancs a Börzsöny, a Cserhát és a Mátra rokona. Zárt tömbje messziről szembetűnik, 729 m magas csúcsáról tiszta időben a Tátrát, a Budai hegységet is megláthatjuk. 20-25 millió éve úgy keletkezett, hogy az andezitláva nem tört a felszínre, hanem felemelte az öregebb, üledékes kőzetet. A láva tehát a mélyben megrekedt és itt hűlt ki, az andezitrétegek a későbbi eróziós pusztító folyamatok hatására kerültek a felszínre. A Medves sokkal fiatalabb, mint a Karancs, a 2 millió évvel ezelőtti heves bazaltvulkánosság eredménye. A Salgótarján környéki bazaltcsúcsokkal együtt a Tapolcai-medence tanúhegyeivel (Badacsony, Csobánc, Szent György-hegy) rokon. A hígan folyó bazaltláva keskeny vulkáni csatornán ömlött a felszínre és lepényszerűen szétterülve létrehozta Európa legnagyobb kiterjedésű bazaltfennsíkját (15 km2). A sötét színű, finoman kristályos bazaltréteg vastagsága nem egységes, a peremek felé elvékonyodik és közben is változik vastagsága 10 és 100 méter között aszerint, hogy a vulkanizmust megelőző erózió által erősen tagolt felszín kiemelkedését vagy mélyedését takarja el. A bazaltfennsík egyrésze az országhatár túloldalán, szlovák területen van. A fennsík körül vulkáni kúpok sorakoznak: Salgó, Somos-kő, Szilvás-kő, Medves magasa . Ez utóbbi a legmagasabb, 659 m magas, a csúcsa már szlovák területen van. Akár a kissé távolabbi Somlya és bárnai Nagy-kő, ezek is mind másodlagos kiemelkedések. A bazaltlávából megszilárdult részek ellenálltak a későbbi lepusztulásnak és megőrizték az eredeti felszín magasságát, hasonlóan a Tapolcai-medence bazaltsapkás tanúhegyeihez. Az éghajlat az Északi-középhegységnek megfelelő. A szél többnyire északnyugat felől fúj, a csapadék évente 500-600 mm. Nyáron szeszélyes hőmérséklet-ingadozások is előfordulhatnak. Nem ritkák a májusi fagyok vagy a szeptember-októberi ködös napok. A havas napok száma 50-70. Sízésre, szánkózásra az eresztvényi, illetve kissé távolabb a pécs-kői és szilvás-kői síközpontokban van lehetőség. Eresztvény fölött, az 524 m magas Kotyesz északi lejtőin két sífelvonó van. Alkalmas időben a fennsík kitűnő lehetőséget kínál sífutásra, sítájfutásra is. A területről három irányba folynak a vizek, az Ipoly, a Zagyva és a Sajó vezeti el őket. A Tarna is a Medvesben ered. Az Ipoly a Dunába, utóbbi három a Tiszába ömlik, tehát hazánk két legnagyobb folyójának vízválasztója is keresztülhúzódik a Medvesen. A Zagyva forrása Salgóbányától délre található. A fennsíkon több lefolyástalan terület is van, ahol a csapadék összegyűlik és a talajba jut. A fennsík peremén aztán bővizű forrásokban kerül a víz újra felszínre (Petőfi-, Losonczi Anna-forrás; Ickós-, Bodzfás-kút). A Medvesben több kisebb tó található, melyek közül a fennsíkon levő, sekély, elmocsarasodó állóvizek természetes eredetűek, a Salgóbánya és Eresztvény környékiek a szénbányászat eredményeképpen, általában suvadásokban keletkeztek. Nagyon szép látványt nyújt a Közép-bánya tava. Itt az egykori kőbánya udvarában a csapadékvíz gyűlt össze, a csillogó vízfelszínt 25-30 méteres sziklafalak ölelik körbe.
A Somoskőtől délre fekvő Nagy-völgyben mesterséges horgásztavak vannak. A legnagyobb állóvíz a Tarján-patak felduzzasztásával létrehozott csónakázótó, ahol egykor strandolni is lehetett. Medre azonban elhínárosodott, ezért fürödni jobb a mellette kiépített Tóstrandon. A növényzet változatos, hiszen a természetes eredetű bükkös és tölgyes erdők mellett a mesterségesen telepített fenyvesek és akácosok is megtalálhatók. A patakvölgyekben égeresekkel, a fennsíkon nyírligetekkel találkozhatunk. De juhar, gyertyán, vadkörte is előfordul. A Medves laposa és a Rónai-fennsík hegyi rétjei legelőként és kaszálóként szolgálnak, ahonnét a kilátás is kitűnő szinte minden irányba. Ezerféle vadvirág nő itt, tavasztól őszig eleven színekben pompázva. Nyár végétől találhatunk szedret, málnát, kökényt és csipkebogyót, valamint sokféle gombát is. Állatvilága fajokban gazdag, a bogaraktól a nagyvadakig megtalálható minden, ami az Északi-középhegységben megszokott. A hegység névadójául szolgáló medvék azonban már réges-régóta nem élnek a területen. A Salgóvár és környéke, mint természetvédelmi terület 1964 óta védett. A Gortva-patak völgye is helyi védettség alatt állt. Ezen értékeket is magukba foglalóan 1989-ben hozták létre a Karancs-Medves Tájvédelmi Körzetet. A határ túloldalán a Medves "folytatása" is védett, a szlovákiai Cerová vrchovina (Cseres-hegység vagy Füleki-hegység) Tájvédelmi Körzet és ezen belül a Somoskői Állami Természeti Rezervátum területe. (Salgótarjánban még három helyi jelentőségű természetvédelmi terület is van: a Baglyas-kő és a Pécs-kő bazaltkúpjai valamint a Pocikvár, amely feltehetőleg földvár volt.) Forrás: http://lazarus.elte.hu/salgotarjan/terkep
A barnaszenet 1766-ban fedezte fel Matussek Vencel és Fischer Antal, Eresztvény mellett, a Várberek-patak völgyében. A favágók hívták fel figyelmüket a füstölgő fekete földre. 1840-től kezdve bányászták a környéken iparszerűen a szenet, egészen 1959-ig. A Várberek-patak völgyében ma egy bazaltgúlába helyezett emléktábla, távolabb egy emléktáró állít a barnaszén felfedezésének illetve bányászatának emléket. 1868-tól kezdődött a bányatelep kiépítése, ez lett a mai Salgóbánya, ami annak idején a vidék egyik legszebb fekvésű, leggondozottabb bányatelepe volt. A város és Salgóbánya között épült ki Közép-Európa első ipari fogaskerekű vasútja. A 6 km hosszú, 239 m szintkülönbségű sínpálya először lóvasútként szolgált, majd 1879-ben építették át részben adhéziós, részben fogaskerekű vasúttá. A gőzüzemű kisvasút 1950-ig működött, utána a síneket is felszedték. A terepen is jól végigkövethető útvonalát azonban máig "Fogas"-nak nevezik a helybéliek. A kibányászott szén legnagyobb felhasználója az acélgyár volt, aminek építését gróf Andrássy Manó kezdeményezte 1869-ben. A "vasgróf" szolgált feltehetőleg Jókai Mór: Fekete gyémántok című regénye főhősének, Berend Ivánnak egyik élő modelljéül. Az acélgyártáshoz a vasércet Gömörből hozták, ezért jött létre 1881-ben a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Rt., amely a maga idejében Közép-Európa legnagyobb vállalkozása volt.
A bazaltot 1878-tól bányászták a medvesi bányákban.
Az első bányát a holland származású Jansen Adolf nyitotta meg a Bagó-kő
oldalában, ezt követte aztán a többi. A kőbányászat központja Eresztvény lett,
aminek a neve is a kőbányászattól ered: a fennsíkon kibányászott bazaltot
siklópályán eresztették le idáig. Innen aztán kisvasúton vitték le a
Somoskőújfalunál lévő rakodóig, ahol nagyvasútra rakták. Akárcsak a Fogasé, a
kőszállító kisvasút nyomvonala is megtalálható a térképen és a terepen is,
sőt egy alagút is fennmaradt. A bazaltot, kockakő formájában útburkolásra
használták. Nemcsak Budapest és Bécs, hanem London és Párizs utcáin is
megtalálható volt a medvesi bazalt. A terepen járva ezenkívül szinte mindenütt megtalálhatók az egykori szén- és kőbányászat nyomai: elhagyott bányaudvarok, meddőhányók, suvadásos alábányászott területek, felszedett kisvasutak töltései, bányabejáratok, vasbeton és acél műtárgyak, egykori sikló- és csillepályák építményei, légaknák nyílásai. Ezeket a jelzett turistautak vagy elkerülik, vagy kellően biztonságos helyen vezetnek el mellettük. A jelzett útról letérve azonban a kellő körültekintés mindenképpen ajánlatos, mert hirtelen akár 30-35 méter mélység is elénk tárulhat. Forrás: http://lazarus.elte.hu/salgotarjan/terkep/tf/ipar.htm
Salgótól északra, az Eresztvényből induló műút végén, a
sípályák közelében áll a Dornyay-turistaház. A Magyarországi Kárpát
Egyesület Salgótarjáni Osztálya avatta fel 1935. október 20-án az Ágoston Sándor
által tervezett épületet. Mai nevét építésének kezdeményezőjéről,
Darnay-Dornyay Béláról (1887-1965) kapta, aki 1923-1940 között a
salgótarjáni reálgimnázium tanára, a környék kutatója és kiváló ismerője,
valóságos polihisztor volt. Tanított Rózsahegyen, Veszprémben, Magyaróvárott is,
volt a keszthelyi Balatoni Múzeum igazgatója és a Földtani Intézet dolgozója.
Jelentős munkái a Bakonyt, a Balatont és a Karancs-Medvest bemutató
turistakalauzai, melyek közül az utóbbit 1929-ben magánkiadásban jelentette meg.
A Dornyay turistaház Eresztvényben
Eresztvényben 1962-ben adták át a kőbányában dolgoztatott
rabok egykori szállásépületéből kialakított Turistaszállót, ezt azonban mára
lebontották. Sajnos napjainkban az egykori Napsugár étterem sem üzemel. A
gyerekek örömére viszont szép és korszerű játszótér nyílt a buszmegálló melletti
kis réten. Ugyancsak hangulatos eleme a pihenőhelynek az információs Madárpark. A Salgóvártól ÉK-re mintegy fél kilométerre lévő nagy tisztáson egy kopjafa áll, két jó barát emlékét őrzi. Borsovitz József (1926-1989) turista és magashegyi túravezető, az SBTC Természetjáró Szakosztály tagja, majd vezetője, a TESZ és az MME Madártani Csoport tagja; dr. Ruzsik Mihály (1923-1992) természetjáró és vadász, Dornyay tanítványa, az MME Madártani Csoport vezetője volt. Mindketten sokat tettek a Karancs-Medvesért. Forrás: http://lazarus.elte.hu/salgotarjan/terkep/tf/ipar.htm
|
|
|
|
|
|